Pradinis Įvykiai EXPOSITIO
Vaikštant aplink, žvelgiant kitaip PDF Print E-mail
Autorius: Mrius Dirgėla   

Šiemet visa „Litexpo“ paroda „Baldai“ atnaujino savo įvaizdį. Sukurtas naujas įvaizdis (diz. R. Jucaitis) nebeleido ieškoti sąsajų su anksčiau buvusia tęstine konservatyvia komunikacija. Konsultuojami asociacijos „Dizaino forumas“, šiemet parodos vadovai vienu ypu pakeitė logotipą, įkūrė elitinę Dizaino salę, atgaivino Geriausių baldų dizaino konkursą ir išlaikė Dizaino galeriją. Nors į ta pačią upę du kartus neįbrisi, „Litexpo“ kaip valstybės įmonė turi galimybę vėl, kaip prieš dešimtmetį, imtis estetikos ir dizaino puoselėjimo, dizaino kultūros auginimo savo dalyvių tarpe. Juo labiau, kad susidomėjimas baldų tema neslūgsta, bendras lankytojų skaičius, organizatorių teigimu, vėl viršijo 30 tūkstančių, o šeštadienį bilietus nusipirko net 15 tūkstančių žmonių.

Geriausių baldų dizaino konkurse architekto Rolando Paleko pirmininkaujama vertinimo komisija nugalįtoju paskelbė išrinko Naurio Kalinausko biuro baldų sistemą „Office forever“, pagamintą iš lakštinio plieno. Antroji vieta skirta estų kompanijai „Standard“ už krėslą „Sheff“, dizainerė Katrin Soans. 3-ąją vietą laimėjo bendrovės „ErgoLain projektai“ pristatyta biuro baldų sistema „Plantis“, kurią sukūrė dizaineris Vytautas Puzeras. Ir pagaliau pripažinta bei „už kūrybišką meistrystę“ diplomu apdovanota Ryčio Zavecko eksponuota medinių baldų kolekcija.

Dizaino galerijoje šiemet vėl buvo ankštoka. Tradicinis baldų dizaino konkursas  [neformate] šiemet vyko su šūkiu „Wood-do“, kuriame galima išskaityti „norėčiau“, „medis“ ir „burtai“. Organizatoriai, o būtent – nepakeičiamasis kuratorius Nauris Kalinauskas – iš pusšimčio pateiktų projektų atrinko 25 geriausius, kurie, pasiekę prototipų lygmenį, ir buvo eksponuoti parodoje. Pirmoji vieta ir garbė atstovauti Lietuvai tarptautinėje ICFF parodoje Niujorke 2008 metų gegužės mėnesį teko jau ir praėjusiame konkurse sėkmės sulaukusiam Juozui Brundzai („Studija LTD“). Kabykla „Auga“ funkcionali ir kartu dekoratyvi, iškart tampanti sava. Pauliaus Savicko šviestuvas (II vieta) naujų idėjų nepateikė, žaisdamas per medžio lukštą prasiskverbiančios šviesos niuansais. Tačiau šis projektas išsiskyrė funkcionalumu ir elegancija. Šiam, kaip ir kitiems laimėjusiems projektams, tiesiog būtina rasti gamintoją, turintį didesnę rinką (ir gamybos pajėgumus), nei mūsiškė. Kitaip jie gali ir likti vienetinės gamybos ir didelės savikainos sąlygotos dar didesnės galutinės kainos pasmerkti būti ne daiktais, o eksponatais.

Trečioji vieta paskirta tautiškiausiam eksponatui – stalui „Pixel“, pagamintam iš skersai nupjautų ąžuolo ir tamsios egzotinės medienos tąšelių. Diplomais apdovanoti Gintautas Ačas už stalelį „Lukšto stiprumas“, Vytautas Puzeras už sėdimąjį baldą „Korys“ ir Julius Bučelis už sėdimųjų baldų sistemą „Pinocchio“. Specialus dizainerio Ryčio Zavecko prizas – „Dizainerių duona“ – paskirtas Tadui Radzevičiui už stalą „Pixel“.

Dar vienas svarbus įvykis – surinkta ir pirmą kartą eksponuota paroda „Dizaino rinktinė“. Joje – R. Šukio, D. Budrio, Ž. Stankevičiaus, J. Jurgaičio, V. Zabulionio, R. Baradinskienės ir kitų žinomų šalies dizainerių baldai. Po parodos „Litexpo“ rūmuose ji jau pabuvojo ir Rygoje.

Pernai nemažą galerijos dalį užėmusi gana eklektiška „Dizainas šviesoje“ ekspozicija šiemet pakeista homogeniškesniu reginiu – parodėle „Skandinavijos ikonos“. Kai kas ryžtasi mums matuoti „skandinaviškąjį modelį“, nebūdami iš arti matę garsiausių pavyzdžių. Šiemet galerijoje pavyko surinkti 11 Poulo Henningseno, Borgės Lindau, Arnės Jacobseno ir kitų iškiliųjų šiauriečių kūrinių, kurie leido pačiupinėti kokybę ir tapo atskaitos tašku žvelgiant į [neformate] ir „Dizaino rinktinės“ darbus.

Įdomi buvo ir dizaino studentų ekspozicija. Akivaizdu, kad dizaino studijų kryptys, net ir siauroje baldų temoje, skirtingose aukštosiose mokyklose ima vis labiau nesutapti. Telšių dailės instituto dėstytojai propaguoja su liaudiškąja tradicija siejamą stilių – natūralaus medžio, dažniausiai tamsinto, kaltos geležies, organiškų, skulptūrinių formų, estetikos formos viršenybės prieš funkciją jiems niekada negana. Vilniečiai ir kauniečiai kosmopolitiškesni, formos griežtesnės, lakoniškos.

Manau, kad kitų metų paroda „Baldai“ peržengs vien baldininkystės ribą ir sieks konkuruoti su Rygos BT1 dėl regiono centro vardo. Tam reikia rimtai internacionalizuotis, tapti nebe vietiniu, o regiono reiškiniu.

 

Litexpo Baldai 2008

















Apie leidinį

Portfolio pradėtas leisti 2006 m., Lietuvos pramonininkų konfederacijos, Lietuvos grafinio dizaino asociacijos ir dizaino studijos "Mata Hari" iniciatyva.

Kontaktai

Redakcija: "Portfolio", P.d. 272, 03102 Vilnius

Spausdintinės versijos platinimas: LPK, A.Vienuolio g. 8, 01104 Vilnius