Virtuozas Print
Autorius: Administrator   

Mikas Malkovas - neeilinė figūra ne tik Lietuvos, bet ir viso pasaulio grafinio dizaino kontekste. Jis – vienas iš nedaugelių, tobulai įvaldžiusių konstravimo iš popieriaus techniką ("paper engeneering").

Mikas Malkovas gimė 1955 m. rugpjūčio 11 dieną Bijsko mieste Altajaus krašte, buvusioje plačioje Sovietų sąjungos imperijoje. 1961 metais, tėvams gavus "reabilitaciją" ir leidimą sugrįžti iš tremties, grįžo į Lietuvą, iš kur yra kilusios jo senelė (Virbalis) ir mama (Jurgionių km. prie Aukštadvario). Kaune,  tėvo paskatintas (jo prosenelis buvo tapytojas, baigęs Sankt Peterburgo Meno akademiją caro Aleksandro laikais), M.Malkovas pradėjo domėtis menais ir įstojo į Kauno Keturmetės meno mokyklos vakarinį skyrių. "Niekada nepamiršiu savo nuostabiųjų pirmųjų dėstytojų Česlovo Kontrimo ir Algirdo Lukšto, kurie beviltiškai bandė įskiepyti man lietuviškosios tapybos pradus ir principus, tačiau, deja, tapytoju netapau, o pasukau visiškai kita linkme, nors neprarandu vilties senatvėje atrasti laiko ir tapybai", – šmaikštauja M.Malkovas.

1973 metais būsimam dizaineriui beveik natūraliai atėjo mintis bandyti stoti į Valstybinį dailės institutą (dabar – Vilniaus dailės akademija), kuris tuo metu buvo, berods, vienintelė įstaiga Lietuvoje, turėjusi "meninio konstravimo" (suprask – pramoninio dizaino) katedrą. Tais laikais tai nebuvo nei “prestižiška", kaip dabar Lietuvoje mėgstama sakyti, nei madinga ir Mikui Malkovui šios specialybės studijavimas atrodė logišku poelgiu. Būdamas abiejų tėvų inžinierių-konstruktorių su meniniu polinkiu atžala, nieko kito sau tuo metu ir neįsivaizdavo, kaip tik mokytis magiškojo "dizaino", kuris skambėjo taip saldžiai ir viliojančiai. Pirmasis bandymas įstoti į išsvajotąjį institutą nepavyko – neišlaikė tais laikais šalies aukštosiose mokyklose privalomo SSKP istorijos egzamino. Po šios nesekmės būsimam dizaineriui teko du metus valgyti nelabai gardžią kareivišką duoną niūriuose Kaliningrado srities poligonose. Tačiau po dviejų metų sugrįžimas į "laisvę" jam suteikė naujų jėgų ir 1976 m. Valstybinis dailės institutas užsispyrusį jaunuolį priemė į savo šlovingąsias gretas. M.Malkovas: "O, kas tai buvo per 5 metai! Iškart teko suprasti, kad studijuoti dizainą ir juo labiau kurti kažką realaus, yra sunkus darbas, susijęs su nuolatine kūrybine įtampa ir net stresu. Negaliu nepaminėti savo mokytojų, padariusių man didžiulę įtaką ir iš esmės suteikusių man supratimą ir žinias apie dizainą. Tai profesoriai Feliksas Daukantas, Juozas Burneika, Tadas Baginskas ir Albertas Gurskas – visi šie menininkai yra Lietuvos dizaino pradininkai, Lietuvos kultūros istorijos dalis, iškilūs pedagogai ir aukščiausio lygio profesionalai, mokytis pas kuriuos buvo tikra garbė".

1981 metais M.Malkovas baigė institutą ir, apgynęs dilpominį darbą, kurio tema buvo „Sportinio motociklo dizainas“, įgijo "dailininko–konstruktoriaus" specialybę. Dar besimokydamas penktame kurse dizaineris netikėtai gavo pasiūlymą iš grafiko Algimanto Švažo padirbėti Lietuvos Kino studijoje prie jauno režisieriaus Jono Vaitkaus statomo meninio filmo "Medaus mėnuo Amerikoje". Taip jam atsivėrė naujas kūrybinio gyvenimo puslapis, kuris buvo gana tolimas nuo tikrojo dizaino idealistine šio žodžio prasme, nes pradžioje tai buvo dailininko–asistento, o vėliau – dekoratoriaus ir galiausiai dailininko–statytojo darbas, artimas scenografo ar teatro dailininko darbui. M.Malkovas dirbo prie tokių lietuviškų filmų kaip “Atsiprašau”, ”Skrydis per Atlantą”, “Moteris ir keturi jos vyrai”, “Susidūrimas”, “Naktiniai raiteliai” bei “Vilkolakio pėdsakai”.
Jam teko prisidėti ir prie lietuviškosios animacijos kūrimo – dirbo prie filmo "Bermudų žiedas" ir kelių animacinių Lietuvos TV užsklandų. Per šį beveik devynių metų laikotarpį dedikuotą LKS, dizaineriui teko susipažinti, bendrauti ir dirbti su žymiausiais Lietuvos ir Rusijos kino meistrais, kas savaime yra gera gyvenimo mokykla, bet tai jau – kita istorija.


1982-90 metais be darbo Kino studijoje tarp begalinių ekspedicijų su filmavimo grupėmis po neaprėpiamas TSRS platumas ir kitus egzotiškus kraštus, M.Malkovui teko daryti daugybę ivairiausių, tiek grafinio, tiek scenos dizaino darbų ir apipavidalinimo projektų (keletą “Vilniaus roko” koncertų stilių, "Roko maršą per Lietuvą", Vilniaus miesto Naujametinį apipavidalinimą 1989 m.), kelis plokštelių dizaino projektus ("Anties", A.Jagelevičiaus ir kt.), o taip pat kurti parduotuvių vitrinas, knyginės grafikos darbus.

1990 metais permainų vėjas M.Malkovą netikėtai nubloškė į priešingą „matricos“ dalį, kurioje vyravo visiškai kitokia matavimo ir vertybių sistema. JAV jis kuria jau daugiau nei 18 metų, didesnę laiko dalį darbuodamasis "Structural Graphics" – ko gero, žymiausioje trimatės reklamos kompanijų pasaulyje – vyresniojo dizainerio pareigose. Per tuos metus jam teko kurti daugybei plačiai žinomų JAV bei pasaulyje firmų, agentūrų ir kompanijų, tokių kaip (giliai įkvėpkime) – A&E, Adidas, Amex, Astra Zeneca, Bates, BBDO, Bell Helicopters, BMW(Mini), Brown Williamson, Chase Manhattan, Chrysler, Coca-Cola, Condé Nast, Ford, FCB, GlaxoSmithKline, GMC, HBO, Hearst, Heineken, Honda, Leo Burnett, Lorillard Tobacco, Mars, Mazda, Maybelline, McDonald's, Mercedes, Merck, Microsoft, MTV, Nikon, Nokia, Pfizer, Pharmacia, PopShots, Proctor & Gamble, R.J.Reynolds, Roche Labs, Saatchi & Saatchi, Sanofi Aventis, Smirnoff, Sony, Sun Systems, Target, Time, Torre Lazur McCann, Toyota, Unilever, Volvo, Young & Rubicam, Walmart, Walt Disney, Warner Bros, Wittnauer ir dar daugeliui kitų. "Structural Graphics" jau virš 30 metų specializuojasi trimatės popierinės ir multimedijinės reklamos srityje. M.Malkovo darbo sfera – atsižvelgus į kliento reikalavimus, kurti reklamos objektus arba, kuomet klientai nelabai įsivaizduoja technologines galimybes, klientui siūlyti savo sprendimą, pradedant nuo pačių objektų konceptualių sumanymų, eskizų, skaitmeninių modelių, kartais – iliustracijų ir apipavidalinimo, prototipų pagaminimo, spaudos ir taip toliau – iki pat "gyvų" pavyzdžių surinkimo ir išbandymo. M.Malkovas: "Tai yra būtent tai, ką visuomet norėjau daryti, nes siekiant konkrečių rezultatų kas gali būti geriau ir maloniau, nei betarpiškas darbas su medžiaga?

Trimatė reklaminė produkcija, kurią kompanija projektuoja ir gamina, užima gana siaurą prabangios („premium“) reklamos nišą, kurios paslaugas gali įpirkti toli gražu ne visi užsakovai, todėl dauguma jų yra iš didžiausių ir turtingiausių kompanijų tarpo. Būtina visų "Structural Graphics" gaminamų ir projektuojamų objektų sąlyga – jie turi atsilenkti ir susidėti atgal į visiškai plokščią padėtį. Dirbant aštrios konkurencijos sąlygomis ir kovojant dėl pirmenybės rinkoje su dar dvejomis kompanijomis pasaulyje (viena JAV ir viena Europoje), nuolatos tenka galvoti apie naujus ir dažnai unikalius sprendimus, įdiegti naujausių technologijų pasiekimus – tokius kaip garsinius, šviesos ir judesio detekcijos modulius, naudoti trimačią ("lenticular") spaudą ir "e-ink" technologiją, tuo pačiu uoliai laikytis medžiagų perdirbimo reikalavimų ("recycling"), kad reklamos objektas, atlikęs savo funkciją, nekeltų pavojaus aplinkai ir galėtų būti saugiai sunaikintas. Dauguma kompanijoje sukurtų reklaminių objektų veikimo mechanizmų turi patentinę apsaugą ir kopijavimo teisės žymeklį. M.Malkovas yra trijų patentų, įregistruotų "Structural Graphics" vardu, autorius.

Dizaineriui tenka dirbti įvairiausiomis technikomis, pastaruosius 14 metų dažniausiai pasitelkdamas kompiuterinę techniką, jis naudoja tiek trimates, tiek dvimates programas, plokščiaviršius pjaustymo ploterius, plačiaformačius spausdintuvus ir kitą skaitmeninę techniką. Tačiau paprastas rankų darbas, o kartais ir senas geras pieštukas ir liniuotė, grąžtas, putplasčio pjaustymo mašina, aerografas arba paprasčiausias lituoklis (dirbant su elektroninių modulių prototipais) taip pat yra neatsiejama projektavimo dalis, ypač kai tenka daryti vienkartinius modelius prezentacijoms.

Be darbo „Structural Graphics“ dizaineris turi dar ir savo grafinio dizaino ir iliustracijos verslą. M.Malkovas:  "Nuolatinis pikselių "gainiojimas" ekrane, kaip žinia, veda prie anksčiau įgytų meninių įgūdžių atrofavimosi, jumoro jausmo praradimo ir ankstyvo sumarazmėjimo. Nenoriu nieko užgauti tokiu pasakymu – tai tik mano nuomone". 1990-1992 metais dizaineris aktyviai bendradarbiavo su žinoma "Weekly Reader" leidykla, tuo metu priklausiusia "Xerox" kompanijai, kuriai jis sukūrė kelis šimtus įvairaus pobūdžio grafinio dizaino objektų, plakatų ir iliustracijų periodiniams leidiniams. 1995-1997 metais bendradarbiaudamas su tarptautine agentūra "S.I.International", M.Malkovas sukūrė per 400 įvairių iliustracijų įvairiems leidiniams, taip pat keletą knygelių tokioms leidykloms kaip "Golden Books", “Landoll Publishing”, "Walt Disney" ir "Warner Brothers", iliustravo keletą JAV lietuvių išeivijos autorių poezijos ir prozos knygų (J.Zdanio ir Juzo Aleškovskio knygas).

1996 metais dizaineris gavo pasiūlymą iliustruoti "Oxford University Press" žodynus ir 1996-2000 metais iliustravo tris šios leidyklos žodynus (du tomus – vienas, o trečiąjį – su kitais iliustratoriais). Kiekvienam žodynui reikėjo sukurti po kelis šimtus realistiškų iliustracijų.

Šiuo metu M.Malkovas padeda kompanijai "Structural Graphics" integruotis į Europos Sąjungos rinką ir kompanijai kuria dirbdamas savo biure Vilniuje.   
Su žmona Liudvika dizaineris turi du vaikus – Simoną ir Eveliną Joy.

Kontaktai – This e-mail address is being protected from spambots, you need JavaScript enabled to view it , This e-mail address is being protected from spambots, you need JavaScript enabled to view it